Wydawca treści
Współpraca
W roku 2014 Nadleśnictwo Szprotawa zrealizowało projekt pod tytułem "Promocja współpracy transgranicznej Nadleśnictwa Szprotawa Landratsamt Bautzen Kreisforstamt". Partnerem projektu ze strony Saksonii jest Landratsamt Bautzen Kreisforstamt z siedzibą Kamenz.
Nasz Partner - Link
Informacje na temat lasów, gospodarki leśnej oraz administracji lasów w powiatach Bautzen i Görlitz we wschodniej Saksonii:
Struktura lasu oraz własności leśnych
Powierzchnia leśna
Wolny Kraj Związkowy Saksonia liczy sobie 18.450 km2 powierzchni. 5.250 km2 zajmują lasy (co stanowi 28,4%). Powierzchnie zalesione są nierównomiernie rozłożone na powierzchni kraju.
Najbardziej zalesione są góry Rudawy (niem.: Erzgebirge) oraz tereny Wschodniej Saksonii graniczące z Polską.
Stopień zalesienia w powiatach Bautzen (36,8%) oraz Görlitz (37,4%) znacznie przekracza średnią krajową.
Zalesienie podlega stałym zmianom z uwagi na utraty powierzchni (na potrzeby np. eksploatacji surowców naturalnych, przemysłu, budowy dróg) oraz pozyskiwanie dodatkowych obszarów leśnych (nasadzenia kompensacyjne, zalesianie nowych terenów, sukcesja naturalna). Obecnie zwiększa się ona rokrocznie o ok. 250 ha. W Saksonii Wschodniej specjalne znaczenie dla rozwoju powierzchni leśnej ma aktywna gospodarka odkrywkowa węgla brunatnego oraz rekultywacja dużych powierzchni zajętych przez odkrywki węgla brunatnego w ubiegłych dziesięcioleciach.
Stan lasów
W ramach drugiego federalnego spisu leśny (niem.: BWI) z roku 2002 wykazano w Saksonii zapas drzewostanu w wysokości 262 m3/ha oraz następujący skład gatunkowy powierzchni leśnej:
-
świerk 35%, sosna 30%, pozostałe gatunki iglaste 6% (drzewa iglaste łącznie 71%)
-
dąb 7%, buk 3%, brzoza 8%, pozostałe gatunki liściaste 11 % (drzewa liściaste łącznie 29%).
We wschodniej Saksonii najważniejszym gatunkiem iglastym jest sosna, drugi w kolejności jest świerk.
Roczny przyrost wynosi średniorocznie 9,4 m3/hektar, z czego wykorzystuje się dokładnie 4,5 m3 na hektar. Powoduje to nieprzerwany, znaczący przyrost zapasu drzewostanu w saksońskich lasach. Pod koniec 2014 roku znane będą wyniki i aktualne liczby z trzeciego federalnego spisu leśnego.
Właściciele i struktura własnościowa lasów
W Wolnym Kraju Związkowym Saksonii powierzchnia leśna wynosząca 524.627 hektarów ma następujących właścicieli:
-
Federalne lasy państwowe - 31 459 ha (6,0%)
-
Lasy państwowe Wolnego Kraju Związkowego Saksonii - 203 362 ha (38,8%)
-
Lasy należące do organów samorządowych (miast, gmin, powiatów itp.) - 40 916 ha (7,8%)
-
Lasy kościelne - 10 376 ha (2,0%)
-
Lasy prywatnych właścicieli - 238 514 ha (45,4%)
Około 85 tysięcy prywatnych gospodarstw posiada własne lasy. Większość z nich jest właścicielami niewielkich powierzchni, nie przekraczających 2 ha.
We wschodniosaksońskich powiatach Bautzen i Görlitz - w przeciwieństwie do reszty kraju - dominują lasy prywatne. Około 62% powierzchni leśnych należy do właścicieli prywatnych, inne formy własności są tu w wyraźnej mniejszości (federalne lasy państwowe - 11%, lasy państwowe saksońskie - 15%, lasy kościelne 4%).
Udział lasów komunalnych wynosi 8%. Górne Łużyce charakteryzują się dużym udziałem lasów komunalnych, z których niektóre tworzą duże kompleksy leśne (np. lasy miast Zittau, Löbau, Bautzen, Kamenz, Bischofswerda oraz lasy należące do gmin Großschönau, Schönau-Berzdorf, Cunewalde czy Burkau).
Legenda do mapki:
Rodzaje własności lasu w Wolnym Kraju Związkowym Saksonii
Granice administracyjne:
-
granica państwa
-
granica kraju związkowego
Rodzaje własności lasu:
|
|
Gospodarka leśna
W roku 1713 Hans Carl von Carlowitz, saksoński zarządca kopalni, zastosował po raz pierwszy w swojej książce pt. „Silvicultura oeconomica" pojęcie „zrównoważony rozwój". Od tego momentu gospodarka leśna w Saksonii musiała się odbywać w sposób zrównoważony. Odnosi się to do wszystkich funkcji lasu - produktywnych, ekologicznych i społecznych, które muszą być stale zapewniane na niezmiennym, wysokim poziomie.
Gospodarka leśna należy do zadań właściciela lasu. Lasy należące do państwa oraz samorządów są stale nadzorowane przez specjalistów z wykształceniem o profilu leśnym. W lasach prywatnych dotyczy to tylko niektórych, większych kompleksów leśnych. Właściciele niewielkich powierzchni leśnych samodzielnie organizują gospodarkę leśną, tworzą grupy przedsiębiorstwa leśnych (zrzeszenia gospodarstw leśnych) lub korzystają z doradztwa ze strony lasów państwowych.
Kraj związkowy Saksonia udostępnia źródła informacji pomocne w gospodarce leśnej - mapy siedlisk leśnych, mapy biotopów leśnych oraz mapy funkcji leśnych.
Wyłącznie większe, w szczególności państwowe oraz samorządowe przedsiębiorstwa leśne sporządzają okresowe plany gospodarki leśnej (urządzenia lasu), na które składają się omówienia stanu obecnego i plan na najbliższe 10 lat.
Skład gatunkowy lasów saksońskich zmienia się pod wpływem świadomej gospodarki leśnej w kierunku zwiększenia udziału gatunków liściastych i jodły pospolitej (przebudowa drzewostanu). Motywem przewodnim, zgodnie z którym prowadzona jest gospodarka leśną we wszystkich formach własności, jest tworzenie drzewostanów mieszanych z dużym udziałem gatunków liściastych, uzyskanych przeważnie przez naturalne odnowienia lasu.
Prace na terenie lasu - za wyjątkiem lasów państwowych - są wykonywane w większości przez przedsiębiorstwa świadczące usługi leśne, powstające masowo na rynku od roku 1990 r.
W powiatach Bautzen i Görlitz pozyskuje się rokrocznie 430.000 m3 drewna. Dwie trzecie tej ilości wykorzystuje się jako surowiec produkcyjny w tartakach oraz przemyśle drzewnym. Jedna trzecia drewna przeznaczana jest do pozyskiwania energii. Zgodnie z badaniami dotyczącymi systemu klastrowego gospodarki leśnej i drzewnej w Górnych Łużycach, przeprowadzonych w roku 2010, we Wschodniej Saksonii w gospodarce leśnej, przy wykorzystaniu i przerobie drewna zatrudnionych jest ok. 6000 osób. Działalność ok. 2000 przedsiębiorstw bazuje na drewnie. 6% produktu krajowego brutto (PKB), a w przełożeniu na sumy 0,7 miliarda euro generowane jest w sektorze leśno-drzewnym.
Obszary chronione
Lasy stanowią szczególnie cenne elementy licznych obszarów chronionych, utworzonych na mocy ustawy o ochronie środowiska na terenie Wschodniej Saksonii. Do obszarów tych należy np. rezerwat biosfery "Górnołużycka Kraina Wrzosowisk i Stawów" ("Oberlausitzer Heide- und Teichlandschaft"), największy obszar chronionej przyrody w Saksonii "Königsbrücker Heide", park krajobrazowy Gór Żytawskich ("Zittauer Gebirge"), duże projekty związane z ochroną przyrody nad dolną Sprewą i na Pojezierzu Łużyckim, specjalne tereny ochrony siedlisk i rezerwaty ptaków oraz liczne mniejsze obszary chronione i pomniki przyrody.
Grupy przedsiębiorstw leśnych
Prywatni i komunalni właściciele lasów stowarzyszają się w ramach zrzeszeń gospodarstw leśnych (niem.: FBG), których celem jest:
-
zwiększenie sprzedaży ich produktów,
-
lepsza organizacja zamówień na produkty i usługi oraz
-
lepsza organizacja usług informacyjnych i doradczych
Na terenie wschodniej Saksonii istnieją następujące zrzeszenia gospodarstw leśnych:
-
FBG Oberlausitz www.fbg-oberlausitz.de
-
FBG Holzvermarktungsgemeinschaft Lausitz e.G. - www.hvgl.de
-
FBG Oberlausitzer Bergland: Hauptstraße 129, 02689 Sohland
-
FBG Großdubrau: Niesendorfer Straße 1; 02699 Neschwitz
-
FBG Brauna www.lausitz-wald.de
-
FBG Niederschlesische Heide: Dunkelhäuser 4; 02929 Rothenburg
-
FBG Deutsch Paulsdorf www.fbg-deutsch-paulsdorf.de
Więcej informacji na temat gospodarki leśnej oraz wykorzystania drewna można znaleźć w następujących publikacjach:
-
Saksoński Raport Leśny (Sächsischer Forstbericht), 2008 /12 www.publikationen.sachsen.de/bdb/artikel/10648;
-
Sektor leśno-drzewny w Saksonii (Clusterinitiative Forst & Holz in Sachsen) - www.cluster-forstholzsachsen.de/termineaktuelles/aktuelle-nachrichten.html
-
Federalny spis leśny (Bundeswaldinventur) www.bundeswaldinventur.de
Prawo leśne oraz organizacja lasów w Saksonii
Ustawa federalna oraz ustawa kraju związkowego o lasach (niem.: Bundes- und Landeswaldgesetz)
Na poziomie federalnym kwestie związane z lasami reguluje federalna ustawa o lasach (niem: BWaldG). BWaldG zawiera w szczególności (www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/bwaldg/gesamt.pdf )
-
definicje właściwości powierzchni leśnej,
-
przepisy dotyczące utrzymania lasu:
- brak możliwości przekwalifikowania lasu na teren o innym przeznaczeniu użytkowym (np. drogi, osiedla, użytki rolne) bez zgody państwa;
- należy skompensować każde przekwalifikowanie lasu przez podjęcie odpowiednich działań, w szczególności przez nasadzenia zastępcze
-
wytyczne dla prowadzenia gospodarki leśnej:
- zrównoważona i prawidłowa gospodarka leśna
- obowiązek ponownego zalesiania zupełnych zrębów,
-
prawa oraz zasady wstępu do lasu - każdy ma prawo wstępu do lasu na własne ryzyko,
-
uregulowania dotyczące tworzenia grup przedsiębiorstw leśnych (kooperacji właścicieli lasów)
-
zasady przeprowadzania federalnych spisów leśnych oraz
-
przepisy specjalne odnoszące się do federalnych obszarów leśnych
Ustawa Wolnego Kraju Saksonii o lasach (saksońska ustawa o lasach) uzupełnia federalną ustawę o lasach i zawiera konkretne przepisy, odnoszące się w szczególności do następujących tematów www.revosax.sachsen.de/Details.do?sid=9601430371930)
-
konkretyzacja obowiązku prowadzenia prawidłowej gospodarki leśnej w myśl BWaldG: zobowiązanie właścicieli lasów do prowadzenia zrównoważonej, starannej, fachowej, zaplanowanej oraz ekologicznej gospodarki leśnej.
-
dokładniejsze uregulowania dotyczące wstępu do lasu, ograniczeń oraz zakazów wstępu do lasu
-
ochrona lasów przed szkodliwymi czynnikami biotycznymi i abiotycznymi:
- podmiotami odpowiedzialnymi są właściciele,
- państwo wspiera subsydiarnie właścicieli lasów przez monitorowanie lasów i ew. organizację działań zapobiegawczych i zwalczających, np. przez organizację automatycznego systemu wczesnego wykrywania pożarów lasów (niem.: AWFS)
-
organizacja i zadania urzędów leśnych
-
oficjalne mapowanie i spisy (inwentaryzacje) lasów / funkcji lasów, biotopów leśnych, siedlisk itp.
-
organizacja gospodarki leśnej i prowadzenie zakładów leśnych w trzech typach lasów: państwowych, samorządowych i prywatnych
-
wspieranie lasów prywatnych, w szczególności właścicieli niewielkich obszarów leśnych przez doradztwo, opiekę i działania promocyjne
-
monitorowanie przez urzędy leśne wypełniania obowiązków wynikających z ustawy o lasach przez właścicieli lasów (nadzór lasów) i użytkowników lasów (ochrona lasów)
Pozostałe regulacje prawne
Oprócz leśnej ustawy federalnej i ustaw leśnych krajów związkowych obowiązujące są również inne ustawy w sprawie lasów, do których należą np.:
-
Ustawa o zwiększaniu lesistości (niem.: Forstvermehrungsgutgesetz): reguluje kwestie związane z wytwarzaniem i sprzedażą nasion i sadzonek drzew ( www.gesetze-im-internet.de/fovg/BJNR165800002.html),
-
Ustawa o bezpiecznym handlu drewnem (niem.: Holzhandelssicherungsgesetz): zawiera przepisy mające na celu zapobieżenie sprzedaży drewna pochodzącego z nielegalnej wycinki ( www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/holzsig/gesamt.pdf ) oraz ustawy specjalne, mające zastosowanie w gospodarce leśnej, tj. ustawa o ochronie roślin, wód i środowiska.
Europejskie prawo leśne
Prawo leśne nie jest przedmiotem ustawodawstwa europejskiego. Pomimo to istnieje cały szereg przepisów, w szczególności z prawa ochrony środowiska i gospodarczego, mających znaczenie dla gospodarki leśnej, jak np. rozporządzenie ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), Dyrektywa Siedliskowa i Ptasia, jak również prawo ochrony roślin.
Organizacja zarządzania lasem
Urzędy leśne w Wolnym Kraju Związkowym Saksonii
-
Najwyższy urząd leśny: Ministerstwo Ochrony Środowiska i Gospodarki Rolnej
-
Wyższy urząd leśny: Saksońskie Lasy Państwowe (niem.: Staatsbetrieb Sachsenforst)
-
Niższe urzędy leśne: 10 starostw powiatowych oraz 3 miasta na prawach powiatu
We wschodniej Saksonii starostwa powiatowe są jednocześnie niższymi urzędami leśnymi:
-
Powiatowy Urząd Leśny Bautzen - www.landkreis-bautzen.de/67.html oraz
-
Powiatowy Urząd Leśny Görlitz - www.kreis-goerlitz.de
Poza tym na całej powierzchni wydzielone są obwody leśne Saksońskich Lasów Państwowych.
Przedstawiciele właścicieli lasów
Do reprezentowania interesów właścicieli lasów na arenie politycznej i wobec opinii publicznej zobowiązane jest Saksońskie Stowarzyszenie Właścicieli Lasów (niem.: Sächsischer Waldbesitzerverband) - www.waldbesitzerverband.de).
Komisje i gremia
W celu doradzania przedstawicielom polityki oraz reprezentowania interesów właścicieli lasów i gospodarki leśnej w Saksonii istnieją następujące gremia:
-
Krajowa Rada Gospodarki Leśnej działająca przy Ministerstwie Ochrony Środowiska i Gospodarki Rolnej
-
Komisja Krajowej Rady Gospodarki Leśnej ds. Lasów Prywatnych i Samorządowych
Kształcenie
Programy kształcenia mające na celu uzyskanie tytułu leśnika są oferowane przez zakłady leśne oraz leśne zakłady usługowe.
Wykształcenie pozwalające na pełnienie funkcji administracyjnych i kierowniczych w gospodarce leśnej jest prowadzone na szkołach wyższych i uniwersytetach. W Saksonii można uzyskać tytuł licencjata oraz magistra leśnictwa na Drezdeńskim Uniwersytecie Technicznym z siedzibą w Tharandt ( www.tu-dresden.de/die_tu_dresden/fakultaeten/fakultaet_forst_geo_und_hydrowissenschaften ).
Ochrona i utrzymanie lasów
Za ochronę i utrzymanie lasu odpowiada jego właściciel. Tylko tam, gdzie właściciel lasu nie mógłby sprostać tym obowiązkom, np. ze względu na rozdrobnienie własności lasów, konieczność posiadania specjalnej wiedzy lub priorytet interesu publicznego dotyczącego zachowania funkcji ochronnych i rekreacyjnych lasu, w jego miejsce wchodzą subsydiarnie służby leśne.
Ochrona przed pożarami lasów
Lasy sosnowe w Saksonii są bardzo narażone na pożary. Powiaty utrzymują nowoczesny, automatyczny system wczesnego wykrywania pożarów lasów (AWFS) składający się z kamer zainstalowanych na wieżach, z których informacje są przesyłane drogą radiową do centrali ochrony przeciwpożarowej. Centrala ochrony przeciwpożarowej we Wschodniej Saksonii wchodzi w skład Regionalnego Sztabu Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony przed Katastrofami oraz służb ratunkowych w Hoyerswerda.
AWFS zapewnia efektywne, wczesne wykrywanie pożarów. System uzupełniają dodatkowe dostrzegalnie przeciwpożarowe, z których obserwatorzy monitorują obszary leśne, zgłaszając zauważone przypadki występowania dymu. Ścisła współpraca ze strażą pożarną ma na celu zminimalizowanie ilości pożarów oraz powierzchni niszczonych przez pożar.
W przeszłości region dotykały regularnie szkody spowodowane przez burze. Również częste powodzie i ulewne deszcze prowadziły do szkód w zasobach leśnych i uszkodzeń dróg leśnych. W szczególności na terenach pagórkowatych dochodzi raz po raz do poważnych szkód spowodowanych śniegołomami: miały one miejsce np. w latach 2012 i 2013.
Ochrona przed zagrożeniami biotycznymi
Lasy Saksonii są narażone na inwazje różnych szkodników. Poziom zagrożenia ich występowaniem zależy od regionu. I tak na przykład lasy świerkowe na terenach górzystych i wyżynnych są narażone na ataki kornikowatych (kornik drukarz i rytownik pospolity), zaś lasy sosnowe na południu są zagrożone atakami owadów żerujących na igłach. Barczatka sosnówka, poproch cetyniak, brudnica mniszka i strzygonia choinówka oraz niektóre gatunki boreczników mogą powodować obumieranie dużych powierzchni lasów.
Pomimo, że lasy liściaste są nieco bardziej stabilne, to w ostatnich latach szczególnie różne gatunki dębów były narażone na ataki różnych gatunków motyli. Motyle z rodziny miernikowcowatych i zwójka zieloneczka powodowały wiosenne defoliacje, zaś drugie ulistnienie było atakowane częściowo przez mączniaka.
Monitoringiem i prognozami występowania szkodników zajmują się powiatowe urzędy leśne. Przekazują one odpowiednie informacje do właścicieli lasów.
Zmiana klimatu
W lasach daje się zaobserwować zwiększenie ilości ekstremalnych zjawisk pogodowych. Występujące przez dłuższy czas upały przyczyniają się do zwiększenia ryzyka pożaru lasu. W ostatnim dziesięcioleciu zaobserwowano wzrost ilości szkód spowodowanych przez burze i grad oraz trąby powietrzne.
W zakresie hodowli lasów podejmuje się starania, aby prowadzić drzewostany wielogatunkowe i wspierać rozwój gatunków dostosowanych do prognozowanych warunków.
Więcej informacji
Jeżeli chcą uzyskać Państwo więcej informacji na temat utrzymania i ochrony lasów, gospodarki i administracji leśnej we wschodniosaksońskich powiatach Bautzen i Görlitz, prosimy o kontakt z urzędami leśnymi:
- Powiatowy urząd leśny Bautzen, Macherstraße 55, D-01917 Bautzen
tel. 03591/5251-68000, faks 03591/5250-68000, e-mail: kreisforstamt@lra-bautzen.de
- Powiatowy urząd leśny Görlitz, Robert-Koch-Straße 1, D-02906 Niesky
tel. 03588/2233-3401, faks 03588/6636-3401, e-mail forstamt@kreis-gr.de
Stan na 30.4.2014r.
Najnowsze aktualności
Obowiązek informacyjny - RODO
Obowiązek informacyjny - RODO
Realizacja obowiązku informacyjnego o ochronie danych osobowych
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), informujemy:
Administrator danych |
Informacja o Inspektorze Ochrony Danych |
Nadleśnictwo Szprotawa |
Kontakt do Inspektora Ochrony Danych: iod@comp-net.pl
|
Cel przetwarzania danych osobowych |
Podstawa prawna przetwarzania |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; Art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes administratora – obrona, ustalanie lub dochodzenie roszczeń, bezpieczeństwo osób i mienia;
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
|
|
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. a RODO – zgoda osoby, której dane dotyczą; Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. f – prawnie uzasadniony interes administratora – poprawa bezpieczeństwa osób |
Realizacja procesu rekrutacji. |
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. a RODO - zgoda kandydata do pracy na przetwarzanie danych wykraczających poza zakres wskazany w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy; |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy o pracę, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy; Art. 6 ust. 1 lit. a RODO – zgoda osoby, której dane dotyczą; |
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
|
Rozpatrywanie wniosków oraz udzielenie wsparcia w formie darowizn.
|
Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:
Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy darowizny, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
Art. 9 ust. 2 lit. e RODO – przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą;
|
Okres przechowywania Twoich danych osobowych:
Sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów (w szczególności czas przechowywania) w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określa Jednolitym rzeczowy wykaz akt dla PGL LP.
Po zrealizowaniu umowy, Twoje dane osobowe będą przechowywane zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa. Na potrzeby rachunkowości oraz ze względów podatkowych, przetwarzamy dane przez okres 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jeżeli dane były przez nas przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, przetwarzamy dane w tym celu przez okres przedawnienia roszczeń, wynikający z przepisów Kodeksu cywilnego. Jeśli toczy się spór, proces sądowy lub trwa inne postępowanie (szczególnie karne), okres archiwizacyjny będzie liczony od dnia prawomocnego zakończenia sporu, a w przypadku wielu postępowań prawomocnego zakończenia ostatniego z nich, bez względu na sposób jego zakończenia, chyba że przepisy prawa przewidują dłuższy okres przechowywania danych lub dłuży okres przedawnienia dla roszczeń/prawa, którego dotyczy postępowanie. Jeżeli dane były zbierane na podstawie wyrażonej uprzednio przez Ciebie zgody - będziemy przetwarzać te dane do czasu jej odwołania. W związku z prowadzonym monitoringiem wizyjnym, dane będą przechowywane przez okres nie dłuższy niż 30 dni, po czym zostaną trwale usunięte, chyba że zajdzie uzasadniona konieczność przechowywania nagrań dla celów dowodowych w zakresie postępowania przygotowawczego prowadzonego przez stosowne organy.
Jako pracodawca, jesteśmy obowiązani przechowywać dokumentację pracowniczą. Akta pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. – 50 lat, akta pracowników zatrudnionych po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. – 50 lat, chyba że przekażemy do ZUS oświadczenie ZUS OSW oraz raport informacyjny ZUS RIA – wówczas okres przechowywania wynosi 10 lat, akta pracowników nowo zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. – 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy.
W zakresie przetwarzania danych osobowych posiadasz następujące prawa:
- dostępu do treści swoich danych – korzystając z tego prawa masz możliwość pozyskania informacji, jakie dane, w jaki sposób i w jakim celu są przetwarzane;
- prawo ich sprostowania – korzystając z tego prawa możesz zgłosić do nas konieczność poprawienia danych lub uzupełnienia danych wynikających z błędu przy zbieraniu;
- prawo do usunięcia - korzystając z tego prawa, możesz złożyć wniosek o usunięcie danych i w przypadku zasadności wniosku, dokonamy niezwłocznego usunięcia danych. Prawo to nie dotyczy jednak sytuacji gdy dane osobowe przetwarzane są do celów związanych z wywiązywaniem się z prawnych obowiązków administratora lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach władzy publicznej powierzonej administratorowi;
- prawo do ograniczenia przetwarzania - korzystając z tego prawa możesz złożyć wniosek o ograniczenie przetwarzania danych w razie kwestionowania prawidłowość przetwarzanych danych, a w przypadku zasadności wniosku możemy dane jedynie przechowywać, wznowienie przetwarzania może odbyć się po ustaniu przesłanek uzasadniających ograniczenie przetwarzania;
- prawo do przenoszenia danych – ma zastosowanie jedynie w przypadkach jeżeli dane są przetwarzane na podstawie zgody i w sposób zautomatyzowany;
- prawo wniesienia sprzeciwu – korzystając z tego prawa możesz w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych, jeżeli są one przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit e lub f (prawnie uzasadniony interes lub interes publiczny). Po przyjęciu wniosku w tej sprawie, jesteśmy zobowiązani do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu Twojego wniosku, nie będziemy już mogli przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykażemy, iż istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które według prawa uznaje się za nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- prawo do cofnięcia zgody na ich przetwarzanie - w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, w wypadku jeżeli przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody wyrażonej przed jej cofnięciem.
Odbiorcy danych:
W niektórych sytuacjach Twoje dane osobowe mogą być udostępniane, jeśli będzie to konieczne do wykonywania ustawowych zadań Administratora. Odbiorcami danych mogą być:
- banki w celu obsługi dokonywanych transakcji;
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
- Urzędy Skarbowe;
- Podmioty świadczące usługi pocztowe oraz kurierskie;
- Jednostki organizacyjne PGL Lasy Państwowe, uczestniczące w procedurach internetowych, prowadzonych poprzez dedykowane do tego celu: portal
„e-drewno.pl” oraz Portal Leśno-Drzewny, oraz jednostkom uczestniczącym w realizacji zakupów z wykorzystaniem „Centralnej kartoteki kontrahentów”; - Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w zakresie czynności kontroli i nadzoru oraz udzielenia zgody na zawarcie z Państwem umowy najmu, dzierżawy oraz sprzedaży;
- Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych w zakresie czynności kontroli i nadzoru w oparciu o wewnętrzne przepisy PGL LP;
- Biegli rewidenci w ramach badania sprawozdania finansowego;
- Osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie informacja publiczna, informacja o środowisku lub dokumentacja postępowania przetargowego;
Dane mogą być również udostępniane podmiotom, z którymi Administrator ma zawarte umowy powierzenia danych tj.:
- Zakład Informatyki Lasów Państwowych w zakresie utrzymania baz danych systemów informatycznych;
- Inne firmy informatyczne świadczące usługi oraz wsparcie techniczne;
- Radcy prawni świadczący obsługę prawną;
- Doradcy podatkowi;
- Firmy świadczące usługi ochrony osób i mienia;
- Firmy świadczące usługi związane z prowadzeniem archiwum zakładowego/składnicy akt;
Pozyskiwanie danych z innych źródeł:
W niektórych sytuacjach, możemy pozyskiwać Twoje dane z innych źródeł niż bezpośrednio od Ciebie:
- W ramach organizacji stażu leśnego dane są pozyskiwane od Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, która deleguje osoby na staże do Nadleśnictwa;
- W przypadku postępowania windykacyjnego dane możemy pozyskać od komornika;
- W ramach organizacji praktyk studenckich czy uczniowskich, dane pozyskujemy z uczelni lub szkoły, która deleguje na praktyki;
- W ramach organizacji zajęć edukacyjnych możemy pozyskać dane od szkoły lub instytucji zgłaszającej uczestnictwo w zajęciach i konkursie;
- W ramach prowadzenia nadzoru na lasami niepaństwowymi, dane pozyskujemy od Starosty Powiatu;
- W ramach realizacji zadań związanych z łowiectwem dane możemy pozyskać z koła łowieckiego, którego członkiem jest osoba;
- W ramach prawa pierwokupu przysługującemu na mocy art. 37 a, ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, dane pozyskujemy od notariuszy, u których zawierana jest umowa przedwstępna kupna sprzedaży gruntu.
Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne dla celów przedstawionych w tabeli za wyjątkiem celów wynikających z przepisów prawa gdzie podanie danych jest obowiązkowe. Niepodanie danych osobowych będzie skutkowało niezrealizowaniem celu, dla którego miały być przetwarzane.
Twoje dane nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również w formie profilowania oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------